A metakogníció és a metajáték lejjebb található.

Miért éppen Kaleidoszkóp?

Egyszerű játék a KALEIDOSZKÓP, mégis lenyűgöző.

Ha belenézünk a kaleidoszkópba, egy gyönyörűen színes, titokzatos, végtelen világot látunk. Elég azonban egy apró mozdulat ahhoz, hogy ez a világ semmivé foszoljon. De máris egy újabbat látunk helyette. Igazán izgalmas, ahogy forgatva a kaleidoszkópot ezek a világok egymásból keletkeznek, és múlnak el, és nem tudjuk eldönteni, hogy ez, vagy az előző, vagy a következő tetszik jobban. Ezért szüntelen forgatjuk. Olykor ragaszkodnánk vagy visszatérnénk egy-egy képhez, de megrezzenő kezünk miatt nem tudjuk örökké megőrizni. Talán nem is akarjuk. Mert ez a végtelenség és változékonyság titokzatossá teszi.

A metakogníció mintájára elgondolkoztam a metajáték lehetséges fogalmán. [1]

- Egy jó játék végtelenül folytatható, izgalmas, önmagában gyönyörű.
- Egy jó játék megismételhetetlen, mivel, ha újra játsszuk is, már más lesz,
mert mi is a játékostársakkal együtt változunk.
- Egy jó játék megadott kereteken belül zajlik, szigorú szabályokat követve.Azonban magában hordja a szabályok változtatásának lehetőségét. Így egy játékból megannyi másik képes kibontakozni.

Ezért a jó játék rendkívül színes, végtelen és változékony!

Ezen kívül, ha a játékok összességére tekintünk, a játékok világát nézzük, akkor szintén azt látjuk, hogy mindig van újabb és újabb játék, amik nem függetlenek egymástól, hanem valahogy egymásból bontakoznak ki, egymáshoz kapcsolódnak.[2]

Nem csak az egyes játékok, hanem a játékok világa is színes, végtelen és változékony!

Nem pontosan ezt látjuk, amikor a kaleidoszkópba nézünk?

Régóta foglalkoztat a gondolat, hogy jó lenne összegyűjteni a játékokat, rendszerezni. Komoly munka. Mások is próbálták már sokféleképpen. Ahányan nekifogtak, annyiféle rendszert dolgoztak ki. Pedig mindenki ugyanazokat a játékokat vizsgálta.

Ez azért lehet, mert a játékok játékosak. Ha egy picit máshonnan nézi őket egy másik ember, ha fordít rajtuk egyet, már teljesen másképp rendeződnek, miként a kaleidoszkóp szemcséi.

Már maga a kaleidoszkóp elkészítése is remek játék[3], arról nem is beszélve, hogy további játékokat inspirál. 
Például nagyon szeretek a gyerekekkel a kaleidoszkóppal való ismerkedés után, a látvány hatása alatt mandalát rajzoltatni, ami szintén egy játék. (A mandala abban az értelemben is játék, hogy önmagunkat és társainkat, a világot ismerjük meg jobban.)
A gyerekek örömmel rajzolnak saját mandalát. Természetesen ezt kiegészítheti az, hogy az általuk rajzolt mandalákat fénymásolhatjuk az osztály többi tagjának (akik még nem alkotnak olyan felszabadultan), és ezt kiegészítheti az is, hogy előre rajzolt mandalákat színeznek.

Számomra ezért a kaleidoszkóp nem csak egy játék, 
hanem a játékokról szóló játék. 


[1] Itt a meta- előtag nem a valami után következőt, rajta kívül állót jelenti (mint metafizika, metamorfózis stb.), hanem az önmagára való visszatekintést jelenti magasabb (vagy épp mélyebb) szinten, úgy, hogy mindeközben nem veszíti el az eredeti jellegét. A gondolkodásra való reflektálás is marad gondolkodás. Ezért az olyan dolgot, ami a játékok belső világát mutatja meg és mindeközben maga is egy játék metajátéknak nevezem. Lejjebb még bővebben próbálom érzékeltetni a hasonlatot. 
[2] Táblajátékos Barangolója
[3] Egy lehetséges elkészítési mód, illetve továbbiak a Pinteresten.

Mi a metakogníció?

https://ofi.hu/metakognitiv-tudatossag

Mindannyian végzünk metakognitív tevékenységeket mindennap. A metakogníció tesz bennünket sikeres tanulókká, ilyen módon összefügg az intelligenciával. A metakogníció magasabb szintű gondolkodást jelent, amellyel aktívan tudjuk befolyásolni a tanulás közbeni szellemi tevékenységünket. (...)

A metakogníciót gyakran egyszerűsítik a "gondolkodásról való gondolkodásra". Valójában ez nem ilyen egyszerű. Az elmúlt néhány évtizedben a metakogníció az oktatáspszichológia szótárának része lett, de az elv azóta létezik, amióta az ember képes reflektálni saját értelmi működéseire. (...)

A metakogníció értelmezése (Flavell 1979) egyaránt tartalmazza a metakognitív tudást és a matakogníció gyakorlatát vagy szabályozását. A metakognitív tudás a gondolkodásról szerzett ismereteket jelenti, azt a tudást, amivel a gondolkodási folyamat ellenőrizhető. (...)

Mi a metajáték?


Mindannyian végzünk játék-tevékenységeket mindennap. A játék tesz bennünket sikeres tanulókká, ilyen módon összefügg az intelligenciával. A metajáték egy magasabb szintű gondolkodást indít el a játékokról, amellyel aktívan tudjuk befolyásolni a játékokról alkotott képünket. 

A metajáték fogalmát egyszerűsíthetnénk a "játékra való rátekintésre". Valójában ez nem ilyen egyszerű. Hiszen maga a metajátékkal való tevékenység (játszás) indít el bennünk gondolatokat, érzéseket, amióta feltalálták. 

A metajáték (Móricz 2018 :)) egyaránt tartalmazza a játékokról való tudást, a játék gyakorlatát és más játékokra való hatását. A metajáték a játékokról szerzett ismereteket hordozza, azt a tudást, amivel megmutathatók a játékok közben és a játékok között zajló folyamatok. (...)

Móricz Márk - Kaleidoszkóp játékkatalógusa
Minden jog fenntartva 2018
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el