Memóriajáték, ahogy én szeretem

2018.08.13

Szerintem a memóriajátékot sem kell senkinek bemutatni. 
De röviden a legtöbb szabály ilyen egyszerűen összefoglalható:
A lapokat össze kell keverni majd fejjel lefelé kiteríteni. Ezután egyszerre két lapot lehet megfordítani. Ha a két ábra azonos akkor máris megtaláltunk egy párt, ha nem akkor vissza kell fordítani és a társunk következik. Ha párt találtunk, akkor újra mi jövünk. Az nyer, aki a legtöbb párt találta.

AHOGY én SZERETEM:

Ezeket a "szabálymódosításokat" Szendrei Julianna tanárnőtől hallottam, és igencsak megült szívemben a bölcsessége.

1) Ha párt találunk, akkor is a társunk következik.
A mi jutalmunk maga a pár. Az előny, hogy nekünk már van (még) egy. Ez vagy a szerencsénken múlott, vagy azért mert jobban figyeltünk, mint a társunk. 
A szerencsés találatok (amikor nem megfigyelt lapot húzunk, hanem véletlenül akad a kezünkbe pár)  egyre csak nő a játék előrehaladtával. Ha azt a szabályt alkalmaznánk, hogy minden megtalált pár után további párokat húzhat a megtaláló, akkor aki a végefelé soron következne, az, ha kicsit figyel(t) és még szerencséje is lenne, az utolsó párokat könnyen "levadászná" és ezzel (igazságtalanul) nagy előnyre tenne szert, ami győzelmet hozna neki.
Továbbá, ha a játékosok különböző erősségűek, akkor a köztük lévő különbséget tovább erősíti, ha újból lehet párt keresni, az előny rohamosan nő. A pár találás utáni újrahúzás előnyhalmozó szabály. A felváltva húzás (függetlenül, hogy találtunk-e párt), pedig kompenzáló szabály, ami esélyt, játéklehetőséget, és sikerélményt ad a gyengébbnek is a felzárkózásra, a gyakorlásra. (Gondoljunk bele, már csak az, hogy többször kerülhet sorra,mennyire növeli játékkedvét!)

2) Nem kettő, hanem három lapot lehet és kell felfordítani a párkeresés során
Ez megint olyan szabály, ami a játékélményt, a társak együttműködését, a fejlesztést szolgálja.
Ez a szabály is kompenzáló szabály. Gondoljunk bele:
- ha nem tudom, hogy hol vannak párok, segíti a keresésemet (pörgősebb a játék)
- ha emlékszem, hogy hol volt egy lap, de nem egészen pontosan, akkor (ha elsőre "mellé nyúlok"), van lehetőségem javítani (Tévedni emberi dolog!)
- ha rögtön tudom, hogy hol a pár, akkor is fel kell fordítanom még egyet (ezzel segítve a társaimat, hiszen hagyok nekik is információt, amin el tudnak indulni.)
Kiegészítés: ha három egyformát találok a négyből (ilyen memória is van!), akkor a háromból kettő az enyém, a harmadikat bent hagyom.(1)

Így abból a játékból, ami hagyományosan előnyhalmozó játék volt, kompenzáló játék lett, úgy, hogy a játékélmény és a fejlesztési területek nem látták kárát, viszont nyertünk vele. (Elsősorban olyan "gyengébb" gyerekeknek gyakorlási lehetőséget, akiknek pont fontos, hogy sok memória játékot játsszanak!)

(1) Ha például számokat jelölő kártyákkal játszunk (pl.: pöttyös kártya, műveletes kártya, Uno kártya), akkor
- több egyforma is lehet (ugyanannyi van rajta csak más színből, más művelettel)
- nem csak az egyformák lehetnek párok, hanem mondjuk azok is, amik együtt 10-et adnak stb.



Móricz Márk - Kaleidoszkóp játékkatalógusa
Minden jog fenntartva 2018
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el