Maharadzsa

2018.08.13

Kétszemélyes játék

A maharadzsa és a szipojok nevet viselő kétszemélyes táblás játékban, amelyet két évszázada játszanak Indiában és a maláj szigeteken, félreérthetetlenül a hazafias érzület csendül meg. Az angol gyarmatosítók parancsnoksága alatt szolgáló bennszülött zsoldosokkal, a szipojokkal száll szembe a magányos maharadzsa.

A játék közönséges sakktáblán is játszható.

- A maharadzsa célja az, hogy az ellenfél királyának mattot adjon, amit az ellenfél bábuinak kiütésével könnyíthet meg magának; a szipojok pedig a maharadzsának igyekeznek mattot adni.

- A maharadzsát a játék kezdetén a tábla tetszés szerinti szabad mezőjére lehet állítani. Menetmódja a sakk vezérének és huszárának menetmódját egyesíti. 

- A szipojok összes bábuja a sakkban megszokott nevet viseli, és menetmódjuk is azonos a sakkfigurákéval. A játszma kezdetén a bábukat úgy kell felállítani, mint a sakkban.

- A játszma során csak a maharadzsa ütheti ki a szipojokat. A maharadzsát és a szipojok királyát nem lehet kiütni.

- A sakkhoz hasonlóan, ha a maharadzsát egy szipoj kiütéssel fenyegeti, illetve ha a maharadzsa veszélyezteti a szipojok királyát, a játékosok sakkot mondanak. A sakkban álló maharadzsának a következő lépésben mindenképpen el kell lépnie a fenyegetett mezőről. A szipojok királya vagy ellép, vagy egy figurájával megvédi magát.

- A játszma akkor ér véget, amikor az egyik uralkodó mattot kap, vagyis - ugyanúgy, mint a sakkban - akkor, amikor a megtámadott király vagy maharadzsa nem tud többé olyan mezőre lépni, ahol nem fenyegetik kiütéssel.

- A maharadzsa és a szipojok játékban nincs jelentősége, hogy ki teszi meg az első lépést. Egy dolog biztos: a maharadzsának az első lépéstől kezdve támadnia kell a szipojokat, soraikat fel kell lazítania, le-le kell csapnia rájuk, kihasználva az ellenfél pillanatnyi figyelmetlenségeit. Ha a szipojok rendszer nélkül mozognak, a maharadzsa gyorsan legyőzheti őket, hiszen ő mozog legfürgébben a táblán levő összes figura közül, és mindig ott teremhet, ahol éppen kedvező lehetőség kínálkozik számára. A szipojokkal játszónak ügyelnie kell arra, hogy bábuit ne hagyja védtelenül a táblán. Ha a sereg zárt rendben nyomul előre, és a hátvédek biztosítják a támadást, akkor a maharadzsa elveszti az ütközetet.

Ám az elméleti okoskodások gyakran nem sokat érnek. A valóságban a helyzetek gyorsan változnak - a szipojok még akkor sem lehetnek győzelmükben biztosak, ha már szoros gyűrűvel vették körül a maharadzsát.

Források: 
Zdzislaw Nowak - 50 táblás játék
https://terebess.hu/keletkultinfo/jatekok2.html 

Móricz Márk - Kaleidoszkóp játékkatalógusa
Minden jog fenntartva 2018
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el